פודקאסטים

פודקאסטים הם הכח העולה של השנים האחרונות. מה שמאוד מעניין בהם זה שהם מעין שילוב של תוכנית רדיו עם בלוג אישי אבל מצד שני הם חלק ממהפכת הvoice שהעולם עובר.
בואו נתחיל מקצת מספרים…

פודקאסטים בעולם

נכון לשנת 2020 היו בעולם 850 אלף פודקאסטים. וזאת עליה מאוד מרשימה אם לוקחים בחשבון שבשנת 2018 היו "רק" 500 אלף.
בארה"ב 51% מהתושבים הקשיבו לפחות פעם אחת לפדקאסט, ומעל 70 מיליון איש הצהירו שהם מאזינים לפודקאסט כל שבוע (בממוצע כל אחד מנוי ל6 פודקאסטים שונים).
הקטגוריות הפופולריות ביותר בארה"ב הן קומדיה, חינוך וחדשות.
עוד פרטים סטטיסטיים מענינים על פודקאסטים באתר Podcast insights .

כמה כסף משקיעים המפרסמים בפודקאסטים?

מסתבר שבשנת 2018 היה מדובר בכ480 מיליון דולר ואילו בשנת 2021 (עם הקורונה ועם הגידול בבבידור שנגיש מהבית) המספר צפוי לקפוץ ל1 ביליון דולר. וכל זה בזמן שהפרסום בפודקאסטים הוא לא אחד הערוצים הראשיים של אף חברה גדולה.

ושניה לפני שנדבר על ישראל חשוב להגיד שפודקאסטים זאת מגמה לא רק בארה"ב.
יש נתונים על אחוזי הקשבה מאוד גבוהים גם בדרום קוריאה, בריטניה, אוסטרליה וקפיצת גידול משמעותית באמריקה הלטינית.

פלטפורמות האזנה לפודקסטים

בדיון על פודקאסטים חשוב מאוד גם לדבר על הפלטפורמות שדרכן מאזינים לתוכניות השונות. ובשעה שיש עשרות אפליקציות שמאפשרות גישה לרוב הפודקאסטים בעולם, יש כמה פלטפורמות עיקריות (נתח שוק בארה"ב נכון לשנת 2020):

  • ספוטיפיי (25%)
  • אפל מיוזיק (20%)
  • גוגל פודקאסט (16%)
  • פנדורה (15%)
  • אודיבל (10%)
מאתר statista

פודקאסטים בישראל

וכמובן לשאלה הגדולה – כמה פודקאסטים (הסכתים) יש בישראל ?

לפי נתונים שונים נראה שנכון לתחילת 2021 יש בישראל כ600 פודקאסטים. למרבה הצער יש הרבה פחות סטיסטיקות על פודקאסטים בעברית מאשר באנגלית אבל לפי אתר podcastim אפשר לראות שהתחומים הפופולארים בישראל הם: תרבות, טכנולוגיה ויזמות.

מתוך אתר Podcastim

רשתות פודקאסטים

אחת המגמות המענינות בעולם הפודקאסטים בישראל ובעולם – היא רשתות של פודקאסטים, כאשר כמה יוצרים מתאחדים תחת מותג אחד. מה שמאפשר להם יכולת שיווק גדולה מול מפרסמים ומיתוג ברור יותר מול מאזינים. בארה"ב רשתות קיימות כבר מספר שנים כתוצאה מאיחודים, קניות של פודקאסטים ופיתוח הפורמט ע"י תחנות רדיו.
בישראל זה חדש יותר אבל כבר יש כמה רשתות בולטות:

  • עושים הסטוריה – הרשת הותיקה ביותר ביסודו של רן לוי, שיש תחתיה כ20 פודקאסטים.
  • פרזנט פרוגרסיב – רשת פודקאסטים אידיאולוגיים עם 5 פודקאסטים.
  • רפ"י – רשת עצמאית עם 6 פודקאסטים.
  • Fresh – רשת הפודקאסטים חדשה, מיסודם של יוסי פורקוש וחגי גולדובסקי עם 7 פודקאסטים.

כמובן שגופי התקשורת גילו את עולמות הפודקאסטים ולהם בבירור יש את היכולות וגם את הידע הנדרש בשביל לייצר פודקאסטים בתחומים שונים תחת מטריה אחת. אז גם הם נכנסים למשחק:

  • כאן, תאגיד השידור הישראלי – כנראה הרשת הגדולה ביותר בישראל עם כ150 פודקאסטים שחלקם מבוססים על תוכניות של התאגיד וחלקם עומדים בפני עצמם.
  • הפודקאסטים של כלכליסט – הערוץ לא מקדם את כל הפודקאסטים שלו כרשת אלא מייצר להם זהות עצמאית.
  • הפודקאסטים של Ynet – אני חושבת שזאת אחת הרשתות החדשות בתחום כי יש להם כרגע רק 4 פודקאסטים ורובם חדשים.

כל זה בא להגיד שבתחום הפודקאסטים יש פוטנציאל שהרבה חברות כבר מזהות אבל לחלוטין לא ממצות. יש לו פוטנציאל ערך למאזינים, יכולות קידום מדהימות למפרסמים ויכולות להגיע לקהלים חדשים כמו שפורמטים מעטים יכולים.

אנחנו עוד נדבר הרבה על פודקאסטים בבלוג הזה ובנתיים אתם יכולים להציץ בערוץ המלצות הפודקאסטים שאני מנהלת בטלגרם: פודקאסט פלייליסט.

8 תגובות בנושא “פודקאסטים

  1. זאת פלטפורמה נהדרת לפיתוח עוד ערוץ. מה שכן זה מחייב שהתוכן יהיה מעשיר ומדוייק וגם מוגש בצורה מעניינת. מאתגר יותר מהמילה הכתובה 🙂

השאירו תגובה