חיפוש עבודה בניהול מוצר

מנהל מוצר הוא תפקיד מאוד מיוחד בנוף המקצועות במשק. ויש לכך 2 סיבות:

  1. הגדרת התפקיד – בהרבה חברות יש הגדרות שונות למה עושה מנהל מוצר, הדבר מושפע במידה רבה מהאגף שבו נמצא מנהל המוצר (טכנולוגיות, שיווק, מוצר).
  2. הדרך שבה ניתן להגיע לתפקיד – מנהל מוצר הוא לרוב לא תפקיד ראשון אלא תפקיד שני או שלישי. ולכן כל אחד מגיע אליו מכיוון שונה (פיתוח, שיווק, עיצוב, ניהול פרוייקטים). ועם סט יכולות שונה, שבתורו מעצב את התפקיד.

ולכן כשמחפשים עבודה מתור מנהלי מוצר כדאי לקחת בחשבון שהחברות לא תמיד מגדירות את אותן ההגדרות שאתם חושבים עליהן ושלפעמים צריך לדעת לתווך לחברה את סל הכישורים שלכם.

הפעם אני רוצה לדבר על שני אספקטים של חיפוש עבודה בניהול מוצר ושעשויים להשפיע על סיכויי ההצלחה שלכם:

הצד הפסיכולוגי

אין מה להגיד – חיפוש עבודה זה קשה. אם עושים את זה לאורך זמן אז הספקות מתחילים להתגנב – האם אני טובה מספיק? אולי אין משרה כמו שאני רוצה? מה אם אני לא אמצא את מה שאני רוצה ואאלץ להתפשר?

כל זה כמובן נהיה גרוע יותר ככל שמקבלים יותר תשובות שליליות. ותכלס בתהליך הזה, הרי רוב התשובות הן שליליות. אם תחשבו על זה כל התהליך הוא תשובות שליליות עד שמקבלים כמה חיוביות- בוחרים מתוכן ומתחילים לעבוד. אבל כשאתה נמצא בתהליך, התשובות השליליות עלולות להעיק ובסופו של דבר לגרום לך לוותר על חלק מהדרישות, להתפשר או אפילו לפעמים לוותר על המקצוע.

ובמקרה של ניהול מוצר זה חשש אמיתי כי אומנם רבות הן הדרכים להגיע למקצוע אבל גם רבות הדרכים לפספס אותו.

הרי אמרנו שזה תפקיד שני ושלישי ויש הרבה הגדרות שמתאימות לו. אז בן אדם שמגיע לנקודה הזאת גם אם הוא מלא בביטחון עצמי – אין לו בהרכח את הידע הנכון להתבסס עליו. ואם תעשו מחקר בין 20 מנהלי מוצר רובם לא יתנו לכם הגדרה זהה של התפקיד שלהם. ואז מה עושה בן אדם שגם ככה מלא בספקות כי זה תהליך קשה – מתייאש כי החברות מחפשות משהו אחר ממה שיש לו.
מרצה בקורס לניהול מוצר אמר פעם שהחברות מחפשות מנהל מוצר אבל אתם צריכים להבין האם הן מחפשות אתכם או לא. ואני אחדד את זה, אתם צריכים להבין האם סל הכישורים שלהם שהם קוראים לו "מנהל מוצר" זה סל הכישורים שיש לכם והאם ע"פ אותו סל כישורים – האם זה תפקיד שתרצו למלא.

ובכל הסיפור הזה סופר חשוב לזכור – זה לא אישי! אם חברה לא ענתה לקו"ח החיים ששלחתם אליה זה לא מעיד עליכם שום דבר רע.

הצד המעשי

כשמחפשים עבודה יש הרבה מאוד כלים שמקלים על התהליך (טרלו, אקסל, מאנדיי ועוד..) אבל המתודולוגיה כמו תמיד שייכת למנהל המוצר עצמו 🙂

כמה מהעקרונות שליוו אותי בתהליך:

  • רישום של כל השלבים שאני עוברת עם חברה מסויימת.
    זאת אומרת שיש לי אקסל (הלכתי על הבייסיק) מפורט שבו רשומות כל החברות אליהן שלחתי קו"ח חיים, עם תאריך, לינק, התשובה (או חוסר התשובה) שהחברה החזירה לי ועוד כל מיני פרטים.
    חשוב שהרשימה הזאת תהיה בהישג יד כך שתוכלו לפתוח אותה מכל מכשיר ושהיא תהיה קלה לחיפוש. כך שאם מגייס מתקשר אליכם עכשיו ואתם מושכים את הזמן כמה דקות, תוכלו לפתוח את הקובץ ולמצוא את פרטי המשרה שהוא מדבר עליה. אופציה נוספת היא כמובן לבקש ממנו להתקשר שוב בעוד כמה דק' ואז לחפש בניחותא אבל כך או אחרת מדובר במשאב שצריך להיות קודם כל זמין ושנית גם מאוד מסודר.
  • הפקת לקחים מתמדת.
    אחוז נמוך מאוד מכלל השליחות הופכות לראיונות עבודה (בזום או פנים אל פנים). וזה סופר חשוב להפיק מהראיונות הללו את המקסימום. אם עשיתם עבודת בית תבקשו ממי שראיין אתכם פידבק לעבודה. בכמה מהדחיות המתקדמות ביותר שלי ביקשתי פידבק מהמראיינים והם שמחו לתת לי אותו (סה"כ הייתי איתם בתהליך אינטנסיבי כמה שבועות). אם המראיינת בטלפון אומרת – זה לא אתם זה אנחנו. תגידו לה תודה על הזמן שהקדשת לי – אולי תוכלי לתת לי פידבק קל?
    מהנסיון שלי, הרוב המוחלט יגיד לכם משהו. ואת המשהו הזה אתם צריכים להפוך לכלי לשיפור עצמי כי גם תהליך חיפוש העבודה הוא תהליך למידה.
    האם יש תחומי נסיון שחסרים לכם?
    האם יש תחומי ידע שחסרים לכם?
    האם יש משהו בתהליך ההצגה שצריך לשפר?
    כל אחת מהשאלות הללו, אם עונים עליה היא פתח לתהליך למידה משמעותי.

יש עוד אספקטים שנדבר עליהם בהמשך אבל הכי חשוב לדעתי בכל תהליך חיפוש העבודה – לא לפקפק בערך האישי שלנו ולהמשיך בתהליך של למידה מתמדת.

השאירו תגובה